
 

PCR1-495901.1 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE   

QUEEN’S BENCH DIVISION 

CLAIM NO. HQ10DO1023 

 
BETWEEN: 

 

 

PARAMESWARAN SUBRAMANYAM 

 
Claimant 

- and - 

 

 

NEWS GROUP NEWSPAPERS LIMITED  

 
Defendant 

 

CLAIM NO. HQ10DO1024 

 
BETWEEN: 

 

 

PARAMESWARAN SUBRAMANYAM 

 
Claimant 

- and - 

 

 

ASSOCIATED NEWSPAPERS LIMITED  

 
Defendant 

 

 

 

 

 

 

 
AGREED STATEMENT IN OPEN COURT 

 

 
 

The Claimant’s Solicitor 

 

May it please your Lordship, I appear on behalf of the Claimant in these matters. 

 



 

PCR1-495901.1 

The Claimant is a Tamil refugee from Sri Lanka.  On 7th April 2009 he decided to go on a 

hunger strike outside the Houses of Parliament in an attempt to raise awareness of the 

plight of the Sri Lankan Tamils and in a bid to encourage intervention by the UK 

Government.   

 

The Claimant’s hunger strike had been part of a 73 day protest by the British Tamil 

community and its supporters against reports of civilian killings during the Sri Lankan 

government's offensive against the Tamil Tigers. The conflict had affected the Claimant 

personally as he had just received news that members of his immediate family had been 

killed in the fighting.  

 

The hunger strike as a form of protest has considerable resonance for the Tamil 

Diaspora. Throughout his hunger strike the Claimant received substantial public support 

from both within the Tamil community and the public more generally. Hundreds of 

supporters kept vigil outside the Claimant’s tent throughout his ordeal and thousands 

queued on a daily basis to show their respect for the Claimant’s selfless action. 

 

On 30th April 2009 the Claimant officially ended his hunger strike.  The Claimant had not 

eaten any food for 23 days and as a consequence had to be hospitalised for 5 nights. As 

a consequence of his sacrifice the Tamil community in this country and throughout the 

world celebrated, honoured and paid tribute to the Claimant. 

 

Almost six months later, on 9th October 2009, Associated Newspapers Limited, which is 

the publisher of The Daily Mail newspaper, published an article in the hard copy of the 

newspaper and on its website, MailOnline. The article was entitled “Hunger Striker’s £7m 

Big Mac”, and was followed by the captions “Tamil who cost London a fortune in policing 

was sneaking in fast-food” and the picture caption “Tamil takeaways: ‘Hunger striker’ 

Parameswaran Subramanyam”. The article was accompanied by three photographs of 

the Claimant, Scotland Yard police officers and a Big Mac.  

 

On the same day, News Group Newspapers Limited, which is the publisher of The Sun 

and its website, published an article on its website based on the article that had been 

published by the Daily Mail. The article was entitled “Hunger Striker was Lovin’ It” and it 



 

PCR1-495901.1 

contained a large photograph of the Claimant followed by the caption “Bogus…striker 

was ‘eating burgers’ ”.  

 

The articles reported claims that the Claimant had been secretly eating McDonald’s 

burgers throughout his hunger strike and that he had consequently caused the police to 

waste a fortune in public money.  The articles stated that police surveillance teams had 

caught the Claimant eating the burgers on specialist monitoring equipment.  

 

The allegations are entirely false which both Defendants now accept.  

 

The Claimant did not consume any food at all throughout his hunger strike.  The 

Metropolitan Police Superintendent who was in charge of the operation in Parliament 

Square confirmed that there was no police surveillance team using “specialist monitoring 

equipment” and that no video evidence existed.  

 

The Claimant gained an enormous amount of respect from the Tamil community as a 

result of his hunger strike – he was frequently invited by the Tamil media to speak and 

numerous articles on Tamil websites, in addition to messages on internet forums and 

blogs illustrate the high esteem in which the Claimant was held; indeed he was regarded 

as a role model.  However, as a direct result of the Defendants’ publications the 

Claimant was ostracised by the Tamil community and its supporters who believed that 

the Claimant had betrayed them and that the Claimant had in fact undermined the Tamil 

struggle globally.  The Claimant was prohibited by his community from taking part in the 

‘National Remembrance Day’ event at the Excel Centre in London. This is a clear 

illustration of the contempt with which the Claimant is now held as a result of the article – 

previously regarded as a hero, he was told by the organizers that he would bring 

disgrace to the event.   

 

The articles strike at the heart of the Claimant’s integrity, undermining the single 

achievement for which he became known and respected.   

 

Both Defendants have now agreed to apologise, to not repeat the allegations and to 

each pay a substantial sum by way of damages and costs to the Claimant.  

 



 

PCR1-495901.1 

 

The Solicitor on behalf of the Defendants in each Claim 

 

My Lord, on behalf of Associated Newspapers Limited and News Group Newspapers 

Limited, I endorse what has been said by my friend.  Associated Newspapers published 

the article in good faith based on information that, at the time, was understood to be 

reliable.  Both Associated Newspapers Limited and News Group Newspapers Limited, 

through me, withdraw all the allegations complained of and apologise sincerely and 

unreservedly to the Claimant for the allegations published and for the hurt and distress 

that publication caused. Both Defendants are pleased to set the record straight.   

 

 

The Claimant’s Solicitor 

 

My Lord, I need only ask leave that the record be withdrawn in both claims.    

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Claimant’s Solicitors 
 

Carter-Ruck 
6 St Andrew Street 

London 
EC4A 3AE 

 
Tel: 020 7353 5005 

www.carter-ruck.com 


